حضور احمدي‌نژاد در کنار مشايي خلاف قانون محسوب مي‌شود
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
در گفتگو با کارشناسان بررسي شد
طبق ماده 73 قانون جديد انتخابات كشور مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچیک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت، تخلف از این قانون جرم محسوب می‌شود اما آيا حرکت رئيس جمهور در همراهي مشايي تخلف محسوب مي‌شود؟
به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، ساعت 18 عصر روز 21 ارديبهشت ماه سال جاري اسفنديار رحيم مشايي با همراهي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور وقت براي ثبت نام در دهمين انتخابات رياست جمهوري ايران وارد ساختمان وزارت كشور شدند. صحنه‌اي كه با واکنش رسانه‌ها، نمايندگان، مردم و... را به همراه داشت.

همين امر باعث شد تا شوراي نگهبان نسبت به اين مساله موضع گيري کرده و اقدام رئيس جمهور را تبليغ براي يك كانديدا محسوب كرده و در صلاحيت وي تاثير بگذارد.

همچنين اين امر با اعتراض بهارستاني‌ها نيز همراه شد به طوریکه 100 نماينده خواستار رسيدگي به اين تخلف انتخاباتي شدند. نمایندگان در این نامه با استناد به مواد قانونی یادآور شدند که جایگاه قانونی رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد در انتخابات له و علیه کسی موضع‌گیری داشته باشد و اعلام کرده‌اند که اين نامه اعتراضي به قوه قضائيه ارسال شده است.

 


 

استفاده از جايگاه رياست جمهوري براي تبليغ کانديداها خلاف قانون است

"حجت‌الاسلام سید یونس موسوی‌سرچشمه" با تأکید بر رعایت اخلاق انتخاباتی توسط کاندیداها اظهار داشت: توهین و تخریب دیگران از نظر شرعی حرام بوده و از نظر اجتماعی نیز کار ناپسند به شمار می‌آید.

این عضو کمیسیون قضایی مجلس هشتم با بیان اینکه استفاده از بیت‌المال خلاف قانون است گفت: مسئولین دستگاه قضا با کسانی که از منابع دولتی از خودکار گرفته تا ماشین سوء‌استفاده می‌کنند برخورد جدی داشته و آن ها را مجازات خواهد کرد.

حجت‌الاسلام موسوی استفاده از عنوان مدیریتی را نیز خلاف قانون و شرع بیان کرد و افزود: استفاده از بیت‌المال و جایگاه دولتی طبق قانون امری مذموم بوده و حرکت رئیس جمهور کنونی و همراهی وی با یکی از کاندیداها خلاف قانون است چرا که شخصیت ریاست‌جمهوری وی متعلق به تمام مردم بوده و وی از این امر سوء استفاده کرده است.

 

احمدي‌نژاد با نقض قانون بدعت بدي را پايه‌گذاري کرد

"‌ابوالفضل‌ ابوترابي" ، در واکنش به اقدام احمدي‌نژاد در همراهي با مشايي براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري اظهار داشت: احمدي‌نژاد علاوه بر اينکه قانون را زير پا گذاشت، مدعي شده که برای این عمل «مرخصی» گرفته است‌ اما پر‌ واضح است که این توجیه از او پذیرفته نخواهد شد و انتظار می‌رود وي بداند که ریاست‌جمهوری با مرخصی زائل نمی‌شود.

وي تصريح کرد: از آنجائيکه رئيس‌جمهور خود مجري انتخابات است، بايد براي دور ماندن از شائبه تباني، دخالت و يا تقلب به نفع کانديدايي تبليغات انجام ندهد اما متاسفانه احمدي‌نژاد با نقض قانون بدعت بسيار بدي را پايه‌ريزي کرد.

 

ابوترابي با محکوم کردن اين اقدام غير‌قانوني رئيس‌جمهور ادامه داد: حضور و حرکت احمدي‌نژاد در همراهي با مشايي صد‌در‌صد محکوم است و انتظار مي‌رود دستگاه قضايي آنطور که قانون پيش‌بيني کرده است، برخورد کند‌.

اقدام احمدي‌نژاد در همرايي مشايي مجرمانه است/ صراحت قانون بر انفصال از خدمات دولتي و حبس

"محمود صادقي" با تاكيد بر غیرقانونی بودن حضور رئیس‌ جمهور در ستاد انتخابات کشور به همراه مشایی براي ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: بر اساس قانون انتخابات رياست جمهوري، اقدام اخير احمدي‌نژاد در معرفي يکي از افراد به عنوان نامزد انتخابات تخلف بوده و عنوان "مجرمانه" دارد‌.

 

صادقي با اشاره به ماده 93 قانون رياست‌جمهوري گفت: قانون براي ضمانت اجرايي اين کار غيرقانوني، انفصال از خدمات دولتي به مدت 6 ماه و حبس را در نظر گرفته است.

 

اين حقوقدان توضيحات غلامحسين الهام در اين زمينه را توجيه خواند و اظهار داشت: صحبت‌هاي "الهام" در اين رابطه با بي‌طرفي مقامات اجرايي مغايرت دارد؛ هرچند که چند ماه است کارناوال انتخاباتي دولت به راه افتاده است‌.

حضور احمدي‌نژاد در کنار مشايي منع قانوني ندارد

بهمن کشاورز خلاف نظر باقي حقوقدان درباره بررسی رفتار احمدی نژاد در همراهی مشایی اظهار داشت: احمدی نژاد، به عنوان رئیس جمهور اسفندیار رحیم مشایی را برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری همراهی کرد که شاید باعث تعجب عده‌‌ای شد.

این حقوقدان ادامه داد: صرف نظر از این موضوع که حضور احمدی نژاد در کنار مشایی برای او سود و یا زیان دارد، همراهی رئیس جمهور منع قانونی ندارد.

 

وی گفت: از آنجایی که هر یک از کاندیداها می‌توانند همراهانی داشته باشند و این تخلف نیست، لذا حضور رئیس جمهور با وجود عدم اعلام نظر شورای نگهبان در تایید صلاحیت مشایی خلاف قانون نیست.

گفتني است؛ ماده 73 قانون جديد انتخابات كشور مي‌گويد: مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچیک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت، تخلف از این قانون جرم محسوب می‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها